Det var tider...

Idag på eftermiddagen kom jag på att vi måste ha en arkivbild. Alltså en bild av ett arkiv. Ha! tänkte jag då och gick raskt över till kommunhuset med avsikt att få ta ett snabbt foto av kommunarkivet. Det var inga problem. Men  redan innan nedstigningen i katakomberna under kommunhuset fick jag se en klenod! Ett original kommunvapenmed guld, rentunga och allt. (Det har debatterats om renen ska ha tungan ute eller ej, men nu vet vi!)


Ned i arkivet, och där fanns nästa skatt. Urgamla kommunprotokoll, handskrivna offentliga handlingar från kommunens födelse! Helt otroligt välbevarade...


Då fick jag ett tips om en tredje klenod...den gamla kommunkassan från 1880-talet. I denna kassa förvarades skattepengarna på den tiden. Den måste ha haft god vakt då skatteintäkterna låg på ca 25 000 riksdaler. Vad som förvaras i den nu är ett forsatt mysterium, för den motstod våra försök att öppna den. En säker kommunkassakista med andra ord! Och vacker...


Allt detta bara för att jag ville ha den här (trista) bilden:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0